White paper | Vaardigheden onder de scanner

DIGITALISERING IN WERVING & SELECTIE

Introductie

Selectie- en functioneringsprocessen kunnen erg veel tijd vergen. De technologie laat veel van die processen al (gedeeltelijk) automatisch verlopen, maar het menselijke aspect is en blijft belangrijk. In de 21e eeuw zoeken we namelijk niet enkel naar een sollicitant met de juiste hard skills, ook de transversale competenties zijn steeds belangrijker.

In deze white paper leggen we uit hoe digitale en op maat gemaakte selectietools zoals de Situational Judgement Test (SJT) uw bedrijf kunnen helpen de perfecte kandidaten te selecteren voor de juiste functies. De test helpt om competenties op een valide en betrouwbare manier in kaart te brengen. Een businesscase illustreert het gebruik van de SJT waarbij de competenties van net afgestudeerde ingenieurs met de noden van de arbeidsmarkt gematcht werden.

Download deze white paper

 
 
 
 
 

In deze white paper

In deze paper gaan we dieper in op de kansen die technologie biedt bij de werving en selectie en op het win-winverhaal van digitalisering voor zowel kandidaat als werkgever. Dit zijn de topics:

Impact

Welke impact heeft digitalisering op de mens en de werkvloer?

Risico's

Wat zijn de risico’s van nieuwe technologie op HR, rekrutering en selectie?

Meerwaarde

Welke meerwaarde(n) kan de mens bieden op de arbeidsmarkt?

Situational Judgement Test

Hoe herkent of test u menselijke meerwaarde(n)?

Voordelen SJT

Wat zijn de voordelen van de Situational Judgement Test?

Concrete businesscase

Competenties van startende ingenieurs linken aan de noden van de arbeidsmarkt.

De paper steunt op de resultaten van een uitgebreide literatuurstudie ‘If technology is the answer, we need to understand the question’. Deze studie zal u automatisch ontvangen nadat u de white paper hebt gedownload.

De aanpak van BDO Human Capital

De specialisten van ons Human Capital-team hebben een verleden als onderzoekers aan de KU Leuven en bouwen hun HR screening tools op wetenschappelijke modellen. Aangepast aan de concrete behoeften en noden ontwikkelen ze een test volledig op maat van de organisatie. Of passen ze bestaande standaardtools aan. De tools worden aangeboden in de vorm die voor de organisatie het meest geschikt en haalbaar lijkt: audio, video of een combinatie. Maar bovenal, in een format en stijl die aansluiten bij de cultuur van de onderneming én haar employer branding. Kwestie van eventuele weerstand te minimaliseren en resultaten te krijgen die echt bruikbaar en waardevol zijn.

De SJT ‘Sales’ en meer

De specialisten van BDO Human Capital ontwikkelden al meerdere SJT’s. De SJT ‘Sales’ bijvoorbeeld meet vaardigheden, zoals klantgerichtheid, overtuigingskracht en volharding. In één specifieke werksituatie overlegt een verkoper samen met een klant over een offerte. De klant is niet volledig overtuigd over het SLA-aanbod en maakt zich zorgen over de technische dienstverlening, waarmee in het verleden trouwens al heel wat misliep. De kandidaat die de SJT doet, moet zich in die context inleven en de verschillende reactie-opties van de verkoper beoordelen (van gepast tot ongepast). Op die manier brengt de test de competenties (belangrijk voor een verkoopfunctie) van de kandidaat in kaart.

De experten van BDO Human Capital ontwikkelden nog een reeks andere SJT’s:

  • de SJT 'Sociale vaardigheden' meet belangrijke soft skills, zoals assertiviteit;
  • de SJT 'Organisatievermogen' meet plannings- en aanpassingsvermogen;
  • de SJT 'Cognitief' meet de cognitieve vaardigheden, zoals het vermogen om informatie te analyseren, problemen op te lossen en beslissingen te nemen;
  • de SJT 'Telecommunicatie' is een audiotest die uitermate geschikt is om telecommunicatievaardigheden te screenen;
  • de SJT ‘Basiscompetenties’ is een video SJT. Ze focust op operationele functies en brengt vaardigheden in kaart, zoals flexibiliteit, samenwerken en probleemoplossend werken.

Behalve deze generieke SJT’s ontwikkelden onze experts een rist SJT’s op maat van de klant.

Ontdek hoe we concreet te werk gaan in 12 stappen